Thursday, May 17, 2007

!ازاى يحصل كده

!!!لما شفت الأعلان ده جالى حاله ذهول
هتقولو اعلان ايه... هقول اعلان الأسطوره
هـتسئلونى ايه هو المنتج ده.... هقول فياجرا مصرى
المشكله مش فى المنتج... ولكن المشكله فى محتوى اعلانه؛ علماً بانه يذاع فى التلفزيون المصرى... فمحتواه سيىء جداً لأنه يعطى معلومات اكتر من الازم
تعالو مثلاً نقارن الأعلان ده بالأعلان بتاع شركه فايزر..... علماً بأن شركه فايزر هى اول شركه منتجه لهذا الدواء فى العالم

* اعلان ِشركه فايزر يأخذ بمنطق "خير الكلام ما قل و دل" علما بأنه موجه الى الشرق الأوسط
* اما اعلان الأسطوره بتعنا فيقوم بشرح فوائد المنتج بالتفصيل الممل مع استخدام وسائل توضيحيه و شرح صوتى كمان

انا مش عارف اقارن اكتر من كده.... اتفرجو انتو و قارنو بنفسكم

الأعلان المصرى





اعلان شركه فايزر


هل نحن نفتقر نفتقر للأبداع لدرجه اننا مش عارفين نعمل اعلان موجه يستهدف مستهلك المنتج؟
طيب ازاى الرقابه سمحت ببث الأعلان المستفز ده فى التلفزيون المصرى؟ علماً بأنه سوف يشاهد من جميع الفئات السنيه
واننا مش فى أوروبا ولا فى امريكا ولا فى دوله من دول العالم الأول بتعهم ده
احنا فى دوله اسلاميه ولينا عادتنا وتقاليدنا.... ولا ايه؟؟

حتى الأن انا مذهول ...... وخايف اصحا فى يوم الائى الأفلام الثقافيه أياها بتتذاع على التلفزيون المصرى اللى بيخش كل بيت فى مصر

يا ريت حد يجاوبنى على الأسئله اللى انا سألتها فى التدوينه دى عشان انا بجد مش لائى ليهم اجابه
و شكراً

3 comments:

Xee said...

بجد مش قادر امسك نفسي من الضحك ، بقالي ييجي عشر دقايق مش عارف حتى اكتب لك تعليقي من الضحك

ايه التهريج ده؟؟؟؟؟ ده يعني بجد تخطى مرحلة الاسفاف بكتير

والله المستعان

تحياتي
زي

يساري مصري said...

اولاً
الاعلان الغريب اللي معرفش انت جايبوا منين ده ماتزعش في التلفزيون المصري ومظنش حتى فضائيات
ثانياً انا مش فاهم انت عيز تقولي ايه بالاعلان ولا البوست
اقولك نصيحه ؟
امسح اللي انت كاتبه ده و بدل ماتتكام على شكل الاعلان و الكلام الي بيتقال ( مع اعتباري ان نظرتك سطحيه جداً )

اتكلم عن مضمون الاعلان
عن البيزنيس القذر اللي ورا الاتجار في صحة الناس
زي قضية عادل عبد العال

... مانشي فكر قبل ماتكتب

Da Vinci said...

اخى العزيز يسارى مصرى
اشكرك على هذا النقد
اولاً انا مش بجيب كلام من الهوا
الأعلان ده فعلاً نزل فى التلفزيون المصرى و انا شوفتو بعينى

ثانياً
احب اوضح لك ان انا لى الحريه فى الكتابه كما اريد ولك الحق فى النقد
و اذا مش عاجبك كلامى لك الحق فى عدم قرائته

وبرضو احنا اخوات قبل منبئه اصحاب